27. jan. 2010

Skrivepause/skrivekløe (Dagene går, snøskred, ting skjer)


De siste par ukene hard et blitt lite skriving. Jeg har tatt meg en liten pause fra bloggingen, og prioritert et par andre prosjekter i stedet. Det vil si å se etter jobb, og lage notater for et par artikler.

De siste dagene i skipatruljen har vært relativt rolige. Det har blitt noen småskader å behandle, og noen mer alvorlige. Været har holdt seg stabilt perfekt: temperaturer mellom -10 og -15, med enkelte dager med fjærlett puddersnø.


I dag opplevde vi en rask temperaturøkning til rundt nullgrader, med litt fuktig snø i luften. Vinden tok seg også opp, og de mest utsatte stolheisene måtte ha seg en liten pause på morgenen. Etter noen timer sank temperaturen igjen noen grader, og solen kom frem. Vinden løyet til 10-15 m/s, så mye snø ble transportert langs bakken i løpet av dagen.

Resultatet er at vind og snøtransport, kombinert med puddersnø og et tynt lag fuktig snø har øket skredfaren betraktelig. Avhengig av hvordan været utvikler seg, vil den nok holde seg høy de neste dagene!

Tar en med i vurderingen at det var relativt utstabilt snødekke fra før, bør en være forsiktig med å bevege seg inn i terreng over 30 grader om en ikke er kjent, og har foretatt en grundig vurdering. I forrige uke ble det løst ut et skred utenfor anlegget. Skredet var ca 50 meter bredt, og bruddkanten gikk helt ned til et islag nede ved bakken. I bunn av skredet var snømassene over 2,5m (lengden på sondestangen). Heldigvis gikk det bra med de tre erfarne skikjørerne som var involvert.

Av nyheter uten ski på beina, så har jeg startet prosessen med å finne jobb/oppdrag for barmarkssesongen.

Jeg jobber også med 1-2 guider/historier som forhåpentligvis ender opp som frilansbidrag i de tiltenkte friluftsmagasinene. Det er de to første historiene i et prosjekt jeg jobber med, som går på lange turer (turer med varighet på over to uker).

Det vil med andre ord bli en del skriving fremover. Muligens legger jeg ut noen notater fra artikklene jeg jobber med, jobbsøknader og forespørsler skal sendes og bloggen oppdateres. Jeg må vel også se til å fikse den irriterende buggen i grafikken (noe som vil si litt CSS koding).

Skrivekløen, eller i det minste planene om hva som skal skrives fortsetter. Det er nå to måneder siden vi hadde skipatruljekurset, og det er tid for å repetere. Jeg er tross alt lærer (friluftsveileder), og påstår at repetisjon er et nyttig hjelpemiddel for å huske, og kunne noe...

Kanskje kommer jeg også til å skrive noen ord om hvordan det er å jobbe med friluftsliv/jobbe ute. Det er mange seriøse aktører i bransjen, men dessverre også veldig mange useriøse. Jeg har truffet på begge kategorier. Noen tips til den som ønsker å jobbe utendørs, og litt om hva en bør være på vakt for, kunne kanskje vært interessant?


Vær for øvrig på utkikk etter magasinet Friluftslivs vinterspesial som kommer i bladhyllene en av de nærmeste dagene. En av mine artikler har funnet veien fra skjermen til sidene i bladet. Detaljer kommer når bladet er ute i hyllene.